zondag 13 december 2020

Spoedig komt het licht

Ik ben een rechtgeaarde fan van de groep Yes. Ik heb eerder al een cover van hun nummer ‘Onward’ gedaan. De teksten worden vaak geschreven door zanger Jon Anderson zijn teksten zijn vaak cryptisch en spiritueel getint.

Yes is niet bepaald mainstream, daarom was ik verrast toen ik het nummer ‘Soon’ hoorde tijdens de uitvaart van de broer van mijn zwager op het moment dat de kist uit de kerk werd gedragen. Hij was waarschijnlijk ook een fan van Yes. Misschien was ik een van de weinigen die het kende, maar de serene sfeer van het nummer miste zijn uitwerking niet. Ik vond ook dat de tekst van het nummer ook in deze context goed uitgelegd kon worden. 

‘Soon’ (geschreven door Jon Anderson) is eigenlijk het slotdeel van het grotere nummer ‘The Gates of Delirium’ (geschreven door alle bandleden) dat op het album ‘Relayer’ staat. Het hele nummer gaat eigenlijk over de waanzin van oorlog; ‘Soon’ daarentegen gaat over de hoop dat de oorlog, de donkerte spoedig (soon) voorbij zal zijn, dat het licht en de vrede dan komt. Dat we daar zelf een rol hebben, met liefde en een open hart.

Maar je kunt het ook gemakkelijk uitleggen dat het lijden van het aardse leven voorbij is en dat je naar het licht (de hemel) gaat.

Sinds die uitvaart had ik het nummer in mijn achterhoofd om er een cover van te maken voor mijn tribute, omdat het zo prachtig past. Mijn cover is redelijk trouw aan het origineel.

Naar het lied luisteren kan door op de lila knop met witte pijl in de player hieronder te klikken. 

De tekst vind je hier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten