zaterdag 11 april 2020

Zoek naar het licht

Normaal gesproken droom ik nooit, althans ik onthoud ze niet. Maar toen we op vakantie waren, werd ik op een ochtend wel wakker met een flard van een droom: “door de barsten schijnt het licht”. Een mooi beeld dat door veel artiesten is gebruikt; de bekendste is denk ik Leonard Cohen. Omdat een onthouden droom voor mij bijzonder is, vond ik dat ik er wat mee moest doen. Dat heeft dus geleid tot ‘Where the Light Gets through’.
In het eerste couplet beschrijf ik hoe je je voelt, nadat je iets vreselijks hebt meegemaakt. Maar juist omdat de muren van de geruïneerde ‘kathedraal’ barsten heeft, kan daar het helende licht doorheen komen.
In het lied beschrijf ik verder aan de hand van natuurverschijnselen manieren om te zien dat er – ondanks het donker – altijd ook licht is. Het is een aan te leren kunst om overal lichtpuntjes te zien. Ik heb dat principe geleerd van schilderes Marloes van Zoelen die zich door donkere perioden in haar leven daar een missie van gemaakt heeft.
En ten slotte: het licht is altijd sterker dan het donker: zelfs het kleinste kaarsje verdrijft de duisternis. Maak er goed gebruik van en - naar Matteus 5:15  – je kunt het zelf ook zijn.
Je kunt naar het lied luisteren door op de lila knop te klikken. De tekst vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten